Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.

Souhlasím
 

Ekonomie má dalšího „Nobelistu“: Thaler a jeho ekonomické „šťouchy“

 
středa, 11. října 2017, 21:30

Ačkoliv nic jako Nobelova cena za ekonomii formálně neexistuje, cena Švédské národní banky za rozvoj ekonomické vědy na památku Alfreda Nobela je jako ‚Nobelovka‘ běžně označována. To však v žádném případě nijak nesnižuje váhu práce jednotlivých laureátů, naopak. Jedná se o ekonomy, kteří svým výzkumem výrazně posunuli chápání i užití (pro mnohé obtížně uchopitelné) ekonomické teorie. Letošní oceněný Richard H. Thaler rozhodně patří mezi ně.

Thaler ve své bohaté kariéře totiž dokázal velmi efektivně spojovat poznatky z ekonomie a psychologie v tzv. behaviorální ekonomii. Tato poměrně nová část ekonomické vědy pracuje s jednoduchým, ale naprosto zásadním předpokladem: Lidé nejsou racionální, proto dělají chyby v rozhodování. S pomocí jednoduchých podnětů je však možné velmi efektivně zvrátit lidské rozhodování a nasměřovat jej tam, kde je zrovna potřebujete.

Tak například: Pánové, všimli jste si někdy samolepky malé černé mouchy (nebo jiného obrazce) umístěného na toaletách v pisoáru? Není to náhodou. Motivace návštěvníků cizích prostor chovat se odpovědně a – kulantně  řečeno – dobře mířit, je totiž velmi nízká. To provozovatelům toalet neúměrně zvyšovalo náklady, jelikož na veřejných toaletách bylo třeba neustále uklízet. Umístěním samolepky doprostřed pisoáru, tedy jednoduchým a levným behaviorálním „štouchem“, dokázala behaviorální ekonomie snížit náklady na úklid veřejných prostor o 80 %. To už je znát! Podobnými, velmi levnými a efektivními radami je možné dosáhnout mnohem více: zvýšit výběr dobrovolných darů do kasiček charit (umístěte na ně obrázek oči!), zlepšit prodej zdravějšího jídla (umístěte je do horních polic regálů!) nebo zvýšit výběr daní (namísto agresivity, negativ a vyhrožování použijte povzbudivou zmínku o tom, kolik lidí již zaplatilo!). 

Právě to, že Thaler dokázal teorii za pomoci experimentů na lidech implementovat do praxe a rozklíčováním iracionality v lidského rozhodovávání firmám i vládám vydělat, resp. ušetřit obrovské peníze a spoustu času, jsou největší devizou tohoto sympatického ekonoma se smyslem pro humor. Na otázku, jak utratí odměnu za získanou cenu ve výši 1,1 milionu dolarů, se smíchem odvětil: „Tak iracionálně, jak jen to půjde!“. 

PS – Knihu „Nudge (Šťouch) - Jak postrčit lidi k lepšímu rozhodování o zdraví, majetku a štěstí“, kterou R. Thaler napsal s C. Sunsteinem, si určitě přečtěte!

Napsal Aleš Rod | Foto Chatham House, London

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Okamura chválil v projevu Zemana, ten...

  • Pojišťovna odmítla mladému tatínkovi...

  • Senát nepodpořil žádné zmírnění...

  • Z nuly na sto. Jan Hájek proměnil svou vizi...

 
 

Kam dál?

Kolínská klíčenka plánuje edukační aplikaci a zdravotní knížku a zajímá se o ni zahraničí

úterý, 10. října 2017, 14:52

Kolínská chytrá klíčenka, první multifunkční klíčenka pro žáky základních škol v Evropě, bude rozšířena i o edukační...

DRBÁRNA: Extrovert na jevišti, doma kliďas. Frontman kapely Rybičky 48 si ve volnu rád zajde na houby

neděle, 8. října 2017, 20:33

A je to venku! První díl pořadu Drbárna je na světě, a začínáme pěkně zostra. Pozvání přijal frontman kapely Rybičky 48...

Proti pokroku? Stávka taxikářů je boj s větrnými mlýny

pondělí, 2. října 2017, 14:28

V souvislosti s pondělní stávkou taxikářů v Praze a Brně je třeba vysvětlit jednu důležitou věc. Všimněte si...