Praha jako město příběhů. Na kolik turistů to zabere?

 
pondělí, 25. srpna 2014, 09:27

Podle letošního žebříčku cestovatelského serveru TripAdvisor je Praha pátou nejatraktivnější městskou destinací na světě. Oproti loňsku si polepšila o 4 místa.

Jakým způsobem se Praha a potažmo celá Česká republika prezentuje v zahraničí, aby k nám přilákala turisty, a jak jsou následně počty zahraničních turistů zaznamenávány? A jak zamávala s návštěvností současná situace na ruském trhu?

Na to jsme se zeptali na místech povolaných. Tedy v agentuře CzechTourism, která má na starosti propagaci ČR jako destinace cestovního ruchu a je státní příspěvkovou organizací, jejímž zřizovatelem je Ministerstvo pro místní rozvoj, kde nám odpovídala Michaela Klofcová. A ohledně statistik, kde jinde než na Českém statistickém úřadě, který je ústředním orgánem státní správy České republiky. Zde nám odpovídal Pavel Vančura.

Ruských turistů ubývá dle očekávání. Podpora cestovního ruchu s jiným marketingovým mixem a v moderním kabátě: rebranding, další jazykové mutace, sociální sítě a aplikace.

V roce 2013 prošel Czech Tourism kompletním rebrandingem. Uvádíte, že webovým stránkám přibyly jazykové mutace a zaměřili jste se i na sociální sítě. Jakým způsobem je využíváte či plánujete využívat? Na oficiálním profilu Czech Tourismu je aktuálně ani ne jeden tisíc fanoušků a je komunikován jen v českém jazyce.

Portál czechtourism.com nabízí turistické tipy v 10 základních jazykových verzích. Nově portál prezentuje Česko nejen prostřednictvím jednotlivých produktů a láká potenciální návštěvníky nikoli na izolované cíle, ale na příběhy měst, osobností, architektury i krajiny . Nejvýraznější změnami v roce 2013 byla nová grafická podoba reflektující nový vizuální styl CzechTourism, rozšíření počtu jazyků – o čínštinu, japonštinu a brazilskou portugalštinu, a rozšíření obsahu ve všech jazycích o téměř polovinu. Do konce roku proběhne redesign webu.

Počet fanoušků na Facebooku Discover Czech Republic, což jsou stránky sdružující fanoušky Česka po celém světě, narostl v roce 2013 o více než 150 %. Nyní jich globální stránka sdružuje 215 000. Komunikace s fanoušky probíhá ve 14 jazykových verzích.

V rámci modernizace vznikla i aplikace TOP100 Czech Sights, kolikrát již aplikace byla stažena? Plánujete nějaké rozšíření?

Mobilní aplikaci TOP 100 Czech Sights, kterou je možné stáhnout zdarma jak pro Android, tak pro iOS v anglickém a německém jazyce, si stáhlo už přes 44 000 lidí z celého světa. V letošním roce plánujeme několik dalších specializovaných aplikací (viz projekty IOP na www.czechtourism.cz).

Vaše predikce výdajů zahraničních turistů z Ruska v ČR je v marketingovém plánu 2014 něco málo přes 21 miliard Kč. Již nyní se ale současná zahraniční politika Ruska podepsala na jejich příjezdu (celorepublikový pokles o 14,1 %, z toho hlavní město Prahu navštívilo zhruba o 23 tisíc turistů méně). Jaký odhad tedy nyní očekáváte? A plánujete zvyšovat či snižovat marketingovou podporu na ruském trhu?

Ruský trh je pro nás významný, ruští turisté zde nejen utrácejí, ale zároveň zde svou dovolenou tráví delší dobu oproti turistům z ostatních zemí. Počty ruských turistů sice klesají, ale méně, než jsme původně předpokládali. V celkovém pohledu přijelo ve srovnání se stejným časovým obdobím předcházejícího roku turistů více, protože vzrostly počty příjezdů z Číny, z Jižní Korei, také přicestovalo více Němců či Rakušanů.

Plánujete tedy přesunout více marketingových aktivit na tyto trhy?

Pro posílení příjezdů z těchto strategických trhů, ze kterých do České republiky dlouhodobě míří bonitní klientela, máme připraven marketingový mix. V USA, Německu, Číně i Rusku budou mimo jiné nasazeny televizní spoty, které jsme připravovali vždy s ohledem na očekávání, která turisté přijíždějící z těchto trhů od návštěvy v České republice mají. Konkrétně ruské turisty tak budou spoty vizuálně atraktivní formou lákat na wellness aktivity či na pohodlné nakupování.

V rámci portálu hl. m. Prahy existuje projekt „Praha virtuální", s virtuální prohlídkou Prahy. Využíváte nějak tyto prohlídky nebo plánejete využít?

V současné sobě máme na našem webu na 1 000 virtuálních prohlídek, aktuálně byla také rozšířena také videobanka na YouTube, do které přibyl miniseriál 10 časosběrných videí. Kromě základní mobilní aplikace představující TOP místa ČR ještě chystáme tematické aplikace pro zájemce o židovskou historii, městskou turistiku, filmová místa nebo tradice.

Statistika nuda je, má však cenné údaje! Monitoring zahraničních turistů, jeho přesnost a srovnatelnost.

Jakým způsobem monitorujete počty zahraničních turistů hlavního města Prahy?

Počet zahraničních turistů, kteří se ubytovali v hromadných ubytovacích zařízeních v Praze i jinde v ČR se sleduje prostřednictvím zjišťování u provozovatelů těchto zařízení. Jedná se o zjišťování, které je zahrnuté v Programu statistických zjišťování a oporou pro něj je Registr ubytovacích zařízení vedený ČSÚ. Tento zdroj informací o cestovním ruchu pokrývá pouze turisty ubytované v hromadných ubytovacích zařízeních (zařízení s alespoň 5 pokoji a 10 lůžky) sloužících pro cestovní ruch, neposkytuje tedy informace o všech návštěvnících, kteří navštíví Prahu resp. ČR. Mezi ně patří např. turisté ubytovaní u příbuzných a známých či v tzv. individuálním ubytování (malá komerční zařízení), jednodenní návštěvníci.

Na kolik procent se dá říci, že jsou tyto statistiky přesné? 

ČSÚ se kontinuálně snaží udržovat Registr ubytovacích zařízení v co možná nejlepším stavu, co se aktuálnosti a úplnosti informací týká. Toto je zásadní pro poskytování spolehlivých informací o hromadných ubytovacích zařízení. Navíc, pro případy, kdy se od ubytovacích zařízení nepodaří získat vyplněný dotazník, vstupují do hry statistické dopočty, které vychází z dlouholetých zkušeností ČSÚ a ty rovněž přispívají k poskytování kvalitních informací.

Jsou sbíraná data porovnatelná s daty z ostatních hlavních měst? (ve smyslu obdobné metodiky výpočtu)

V ČR republice ano. Při srovnání se zahraničními městy záleží na metodice, kterou daný stát při sběru dat používá.

V roce 2005 ČSÚ zrušil pravidelné roční šetření cestovních kanceláří a agentur. Proč se tak stalo? A jak adekvátně bylo nahrazeno?

Šetření u CK a CA bylo zrušeno kvůli snížení administrativní zátěže respondentů a zastarávání Registru těchto jednotek. Informace o tržbách lze získat z jiného šetření a další údaje z nedávno uskutečněného cenzu, který provedlo Ministerstvo pro místní rozvoj.

Proč jste mezi lety 2012/13 přistoupili k revizi dat o kapacitách návštěvnosti?

Revize dat proběhla kvůli aktualizaci Registru ubytovacích zařízení a ta vzešla z cenzu MMR.

Jakým způsobem to ovlivní srovnatelnost dat a případné prognózy?

Data mezi roky 2011 a 2012 nejsou srovnatelná co se absolutních hodnot týče. Struktury porovnatelné jsou (míněno např. podíly jednotlivých kategorií HUZ či krajů na celku). Revizi nebylo možné provést dále do minulosti než do roku 2012 z důvodu velkého pohybu (vzniku a zániku) jednotek v tomto sektoru.

Podíl cestovního ruchu na HDP České republiky je 2,7 %. Z dlouhodobého hlediska podíl mírně klesá, což je ale dáno meziročním růstem v jiných odvětvích. Naopak v absolutní výši má tvorba HDP z cestovního ruchu od roku 2003 růstový trend. Doufáme tedy, že tomu bude i nadále, a ještě aby ne, s takovou modernizací a aktualizacemi! :)

Napsala Lucie Cepáková

Komentáře

 

Nejčtenější

  • AKTUÁLNĚ: Uber se může vrátit do Brna