Vítěz víkendových voleb byl znám dopředu - je jím samozřejmě ANO 2011

 
středa, 15. října 2014, 10:21

Ačkoliv se ke komentáři nabízí i jiná témata, ve víru povolebních debat a vyjednávání zkrátka nelze jinak než se věnovat proběhnuvším volbám. Ač byly některé prognózy volební účasti optimističtější, pro mě osobně byl zájem voličů – 44,46 % v komunálních, respektive 38,62 % v senátních volbách – v tuzemské politické mizérii překvapivě vysoký.

Co mě ovšem nepřekvapilo, je vítěz voleb – je jím bezpochyby hnutí ANO 2011 miliardáře, podnikatele, ministra financí a mediálního magnáta Andreje Babiše.

Volební vítěz byl totiž znám ještě před volbami. ANO 2011 neobhajovalo ani jeden mandát v komunálních volbách (získalo jich 1600) a logicky ani jedno senátorské křeslo (kandidáti ANO postoupili do devíti finálových soubojů). Žádná jiná strana se nemůže pyšnit podobným kladným saldem nabyté politické moci. Toto konstatování platí především pro komunální volby, kde zaběhnuté strany s výjimkou KDU-ČSL (přidala +54 mandátů) ztrácely: ČSSD ztratila 811 mandátů, KSČM ztratila 679 mandátů, ODS ztratila 2898 mandátů, TOP 09 ztratila 783 mandátů… Tvrzení, že „každé nové koště dobře mete“, z něhož by ANO 2011 mohlo také těžit, rozhodně neplatí agregátně – podívejme se na Okamurův Úsvit přímé demokracie, který získal jen 54 komunálních křesel.  V senátních volbách srovnání s nástupem vlivu ANO 2011 snese jen KDU-ČSL (obhajuje nula mandátů, postoupila do 8 finálových bojů), Koalice STAN a TOP 09 (obhajuje nula mandátů, má čtyři druhá kola) a Koalice KDU-ČSL a SZ (obhajuje 0 mandátů, postoupili tři kandidáti). O 6 křesel (vůči dvěma obhajovaných) zabojuje i ODS. Ale žádný nově vzniklý subjekt se úspěchu ANO 2011 zdaleka nepřiblížil.

Proč?

Je to proto, že Andrej Babiš a jeho spolupracovníci aplikovali na neutěšenou politickou situaci v České republice naprosto přesnou strategii. Voliči v České republice zažívají deziluzi spojenou s neproduktivními politiky, předraženými zakázkami, nefunkční veřejnou administrativou, hustě prorostlými klientelistickými sítěmi, stovkami až tisícovkami nesplněných volebních slibů z uplynulých voleb, chybějící infrastrukturou, rostoucí byrokracií, a tak dále a tak dále. To jsou podmínky, v nichž racionálně neznalí voliči („nemá cenu studovat volební programy, nemá skoro ani cenu volit, vždyť jsou všichni stejní“) přímo čekají na příchod nějakého politického „mesiáše“, byť třeba samozvaného. Volič prostě uvažuje přesně tak, jak mu Andrej Babiš a jeho poradci na politický marketing servírují politické slogany.

Že hnutí ANO 2011 nemá pořádný program? Vždyť žádný nepotřebuje! Bohužel jsme se dostali do takové fáze, kdy voličům stačí už jen slib toho, co by mělo být normální („Makáme“).

Že je Babiš miliardář, je ve střetu zájmů, čerpá dotace od státu? Proč by to mělo voliče zajímat? Alespoň nekrade tak, jak to dělají ostatní, protože to přeci nepotřebuje, říká si volič a jeho důvěra je dokonce ještě posílena. 

Že nemá hnutí ANO 2011 žádnou stranickou základnu a působí jako slepenec „ukořistěných duší“ odevšad, kde bylo co brát? Další pozitivum – pro voliče tito lidé nemají „špinavé ruce“ a Babišovo jméno berou jako záruku, že jim mohou věřit taky, i když ani nedokáží správně vyslovit jejich jméno.

Sám jsem se setkal s několika voliči, kteří v komunálních volbách volili hnutí ANO 2011 bez racionálního důvodu – neznali kandidáty, nevěděli nic o organizaci, netušili nic o programu. Zpráva „prostě nám to hoďte a o nic se nestarejte, program neřešte, nemusíte se na nic ptát a hledat složitě odpovědi, ulevte si konečně a nebojte se, my to za vás odpracujeme“, která se na nás valí z líbivých billboardů podpořená miliardářem Babišem fungovala až překvapivě dobře na voliče napříč všemi sociálními statusy už v loňských volbách do poslanecké sněmovny. Nebyl proto důvod očekávat, že Babišovo hnutí ve volbách propadne.

Foto: www.anobudelip.cz, Jiří Turek

Napsal Aleš Rod

Komentáře

 

Nejčtenější

  • AKTUÁLNĚ: Uber se může vrátit do Brna

  • PRŮZKUM: Bezhotovostní platby patří k...