Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.

Souhlasím
 

dTest: Pojištění zboží nemusí být plus

 
pátek, 17. října 2014, 09:30

Mnozí si rádi připlatí za jistotu, vyhnou-li se tak v budoucnu dalším výdajům třeba při nutnosti vyměnit prasklý displej u nového telefonu. Pojištění proti škodě a krádeži je čím dál populárnější. Záruka řeší vady, pojištění zase pamatuje na nechtěné pády, a to se přeci vyplatí. Nebo snad ne? Existují i nevýhody této vychvalované služby.

Prodejci dnes běžně nabízejí prodloužení zákonné záruky jako placenou doplňkovou službu. Čím dál častěji se lze setkat i s pojištěním pro případ poškození, které záruka nekryje, někdy také i pro případ krádeže. Sice se spotřebiteli trochu navýší účet, ale odchází z obchodu spokojený, že ošetřil všechny nepříjemné situace, které by mohly potkat jeho nově pořízenou elektroniku. Nic víc se ovšem o pojištění z kupního dokladu nedozví.

„Co prodejce, to jiné podmínky této služby. A právě ty určují míru výhodnosti pojištění. Lidé se je ale většinou dozvídají, až když už je pozdě,“ upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. A dodává: „Pojištění sice dopadá na jiné situace než záruka, ale rozhodnutí o postupu je na prodejci. Pojištění škody se tak může snadno proměnit v produkt, který spotřebitelům spíše uškodí.“

Objeví-li se nějaký problém s výrobkem během dvouleté záruky, vypraví se spotřebitel k prodejci. Nedá-li si však pozor, odnese si místo sepsané reklamace doklad o nahlášení pojistné události. Co to pro překvapeného spotřebitele znamená? „Především se prodejce vůbec nezabýval možností, že by se mohlo jednat o vadu, kterou je ze zákona povinen bezplatně odstranit. Problém rovnou vyhodnotí jako mechanické poškození a případ pro pojišťovnu. Spotřebitel se opravy nejspíš dočká, ale zatímco je prodejce při řešení reklamace vázán zákonnou lhůtou 30 dnů, pojistnou událost může pojišťovna řešit i tři měsíce, tj. trojnásobně delší dobu,“ vysvětluje Lukáš Zelený.

Většina nabízených pojištění zboží řeší nemožnost opravy poskytnutím výrobku kvalitou a cenou srovnatelného s tím rozbitým, kdežto v rámci záruky má spotřebitel právo na ten samý výrobek, navíc nový, anebo na vrácení plné kupní ceny, pokud se už nedá dodat. Vracení plné kupní ceny nemůže konkurovat částka ponížená o amortizaci či povinnou spoluúčast. A nakonec v případě opakovaného výskytu stejné poruchy nebude moci spotřebitel od smlouvy odstoupit, protože nešlo o reklamaci vady.

Jak můžete vyzrát na upřednostňování pojistných událostí prodejci? Trvejte na sepsání a vyřizování reklamace, zvláště v prvních šesti měsících od koupě, kdy se vadnost u zboží předpokládá. Přesvědčte se, že znáte podmínky zaplaceného pojištění a hlavně stanovené výjimky. Průzkum u šesti prodejců elektra ukázal, že panují nezanedbatelné rozdíly mezi produkty jednotlivých prodejců.

Tabulka: Přehled pojistění


Pro lepší čitelnost si tabulku otevřete zde.

Zdroj: dTest

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Mastercard otevřel Prahu zážitkům k...

 
 

Kam dál?

Glosa dne: Strach z Evropy vyhání býky z trhů

čtvrtek, 16. října 2014, 12:42

Výprodej na akciových trzích pokračuje. Evropské akcie ztrácely sedmou seanci v řadě. Včerejší propad o 3 % byl navíc...

Glosa dne: O výprodeji, jeho prvních obětech a hledání dna

úterý, 14. října 2014, 10:50

Výprodej na akciových a především komoditních trzích zatím nepolevuje, byť dříve či později se dá očekávat pozitivní...

Glosa dne: Výprodej akcií a komodit? Záminka by se rozhodně našla…

pondělí, 13. října 2014, 10:22

Volný pád akciových a komoditních trhů pokračuje, tedy přesněji řečeno pokračoval v pátek odpoledne a dnes ráno...