dTest: Časté dilema – víte, u koho reklamovat?

 
úterý, 21. října 2014, 10:39

Čeští spotřebitelé jsou mnohdy na pochybách, u koho mají uplatnit reklamaci. Prodávající odkazuje na servis a ten zase naopak. Nezřídka se změní provozovatel e-shopu, ale přitom se to na vzhledu a názvu internetových stránek nijak neprojeví.

Současný a dřívější provozovatel si pak spotřebitele přehazují jako horký brambor. Kdo je tedy povinen reklamaci přijmout a vyřídit?

„Reklamaci vždy uplatňujete u prodávajícího, který vám zboží prodal, protože to on za jeho bezvadnost odpovídá. Prodávající podle zákona musí přijmout reklamaci v kterékoli své prodejně se shodným sortimentem prodávaného zboží. V případě, že nemá takové obchodní prostory, můžete reklamaci směřovat na adresu jeho sídla nebo místa podnikání,“ shrnuje důležité informace Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Okruh míst, kam se můžete obrátit v případě záruční opravy, se může rozrůst o servisní pracoviště výrobce zboží. Tato informace však musí být uvedena v potvrzení o právech ze záruky. Pokyny prodávajícího kontaktovat určený servis musíte uposlechnout, pokud je servis v místě prodávajícího nebo jej máte blíž než prodejnu.

Stejně jako prodávající je i servis povinen vyřizovat reklamaci rychle, nejpozději v zákonné třicetidenní lhůtě. Nezapomínejte na to, že u servisu se můžete dožadovat pouze opravy vadného zboží. Nedá-li se vada odstranit, servis vám zpravidla vystaví potvrzení o neodstranitelné vadě pro prodávajícího. Práva na výměnu, slevu či odstoupení od smlouvy s požadavkem na vrácení kupní ceny se můžete dožadovat jedině u prodávajícího. To platí i pro náhradu účelně vynaložených nákladů, které v souvislosti s reklamací vznikly, například poštovné či cestovné.

Lidé bývají často zaskočeni v případech, kdy obchod změní provozovatele. Internetový obchod či kamenná prodejna mohou vypadat stále tak, jako když jste tam zboží kupovali, mohou mít shodný sortiment, třeba i název. Nemusí to však znamenat, že u daného provozovatele e-shopu či v dané prodejně můžete uplatnit reklamaci. Vždy záleží na osobě, která je uvedena v kupním dokladu. Internetový obchod může koupit a obchodní prostory pronajmout někdo jiný. „Pokud tomu tak je, nedělejte předčasné závěry o tom, že prodávající skončil s podnikáním a záruka skončila s ním. Podle identifikačního čísla si vyhledejte jeho aktuální adresu ve veřejných rejstřících,“ radí Lukáš Zelený.

Jestliže prodávající uzavřel provozovnu, sdělí vám adresu pro reklamace živnostenský úřad. Je totiž povinností prodávajícího tuto informaci při ukončení činnosti nahlásit, jakož i její případné změny po dobu čtyř let.

Zdroj: dTest

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Skandál v Londýně: Pokuta 150 liber pro...

  • Tragická zpráva pro všechny fanoušky Linkin...

  • Britská královská rodina zveřejnila nový...

  • VOLBY 2017: Strany slibují zjednodušení...

 
 

Kam dál?

Glosa dne: Noční můra v podobě nesplatitelného řeckého dluhu je zpět

pátek, 17. října 2014, 11:24

Dlouhé měsíce se mělo za to, že eurozóně se podařilo zcela zapudit noční můry v podobě státních bankrotů některých...

dTest: Pojištění zboží nemusí být plus

pátek, 17. října 2014, 09:30

Mnozí si rádi připlatí za jistotu, vyhnou-li se tak v budoucnu dalším výdajům třeba při nutnosti vyměnit prasklý...

Glosa dne: Strach z Evropy vyhání býky z trhů

čtvrtek, 16. října 2014, 12:42

Výprodej na akciových trzích pokračuje. Evropské akcie ztrácely sedmou seanci v řadě. Včerejší propad o 3 % byl navíc...