Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.

Souhlasím
 

Online nákupy v EU – znáte svá práva?

 
čtvrtek, 30. října 2014, 09:59

Předvánoční nákupy se nezadržitelně blíží a spotřebitelé se víc než kdy jindy začínají ohlížet po výhodných nabídkách koupě zboží na internetu. Obchodníci zase hledají nové trhy v jiných zemích, a tak se někteří zaměřují i na Českou republiku. Je nakupování v evropských e-shopech rizikové? A co dělat v případě reklamace?

Mnozí čeští spotřebitelé stále trpí pocitem, že jejich práva při nákupu v jiných zemích EU jsou slabší než v České republice. To může platit při nákupu v kamenných obchodech (ačkoli některé státy mají silnější ochranu práv spotřebitelů), ale při nákupu přes internet je tomu jinak. „Evropské instituce totiž spotřebitele jako slabší stranu obchodního vztahu podpořily v nařízení I., které stanovuje, že při přeshraničním online nákupu u obchodníka z jiné země EU má spotřebitel zpravidla taková práva, na jaká je zvyklý ve své domovské zemi,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

To platí především pro nákupy u obchodníků, kteří se nějakým způsobem zaměřují na české zákazníky. „Například pokud nabízejí českou verzi svého e-shopu nebo uvádějí, že do Česka zboží běžně dodávají a podobně. Český zákazník má v takových případech k dispozici nejen čtrnáctidenní lhůtu na odstoupení od smlouvy, ale i dvouletou záruku na zakoupené výrobky,“ vysvětluje Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra při České obchodní inspekci (ESC).

Lidé se také obávají, že reklamace na dálku je náročná, a někdy se ptají, jak ji budou uplatňovat, když obchodník je daleko za hranicemi. Je to stejné, jako když zákazník z Aše nakupuje u obchodníka z Hodonína. Oba dělí velká vzdálenost a reklamované zboží se prodejci neveze autem, ale posílá poštou. Navíc v případě oprávněné reklamace je obchodník povinen proplatit náklady spojené se zasláním zboží v nejnižší nutné výši, tedy například poštovné.

Varování před podvodníky však není nikdy dost. Před lety dTest a ESC upozorňovaly, že jedním ze znaků podvodu může být špatná čeština. „To už nemusí být nutně pravda, a to nejen díky vyšší kvalitě internetových překladačů. Nedávno olomoucká policie zadržela trojici podvodníků ze Slezska, kteří levně nabízeli elektroniku, ale nikdy ji nedoručili. Podvedli prokazatelně 240 spotřebitelů a způsobili jim škodu celkem za více než jeden milion korun,“ upozorňuje Lukáš Zelený.

Zdroj: dTest

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Spadlá lávka v Praze: Co jiného by tak ještě...

  • Pojišťovna odmítla mladému tatínkovi...

  • Okamura chválil v projevu Zemana, ten...

  • Senát nepodpořil žádné zmírnění...

 
 

Kam dál?

Glosa dne: Rozlučka Fedu s expanzivní politikou nákupů dluhopisů

středa, 29. října 2014, 10:02

Globální finanční trhy opět zacílily svoji pozornost do Washingtonu, kde zasedá americká centrální banka a výbor, který...

Glosa dne: Testy a volby, aneb co víkend dal?

pondělí, 27. října 2014, 11:19

Nový týden by měl pro globální trhy začít pečlivou analýzou toho, co se událo o tomto víkendu, neboť šlo o informace...

dTest: Je to hygienický obal, nebo ne?

čtvrtek, 23. října 2014, 13:24

Téměř každý spotřebitel dnes již ví, že může do 14 dnů od převzetí zboží odstoupit od kupní smlouvy uzavřené na dálku,...