KOMENTÁŘ: Prezident Zeman kandidovat bude, jeho kampaň běží již 3 roky a 11 měsíců

 
úterý, 7. února 2017, 14:41

Nejen pražská kavárna v posledních dnech intenzivně diskutuje o tom, zda prezident Zeman v následujících týdnech potvrdí svou kandidaturu v příštích prezidentských volbách, nebo ohlásí odchod z veřejného života do svého útočiště na oblíbené Vysočině. Tato diskuse je zbytečná. Zeman již od prvních dní v prezidentském úřadě vede kampaň za své znovuzvolení. A, nutno podotknout, dělá to velmi chytře.

V porovnání se dvěma Václavy, jež seděli na Hradě před ním, čelí Miloš Zeman relativnímu nezájmu zahraničních státníků, zejména těch z vyspělých ekonomik. Nečitelná Czechia má zkrátka v globálním prostoru místo úměrné počtu obyvatel, na tom je složité něco změnit, navíc bez mediálně atraktivní disidentské minulosti či profesury z ekonomie a s pověstí „ruského agenta“ se „silnými xenofobními názory“, jak o českém prezidentovi některá média referují. Miloš Zeman však velmi dobře pochopil, že na stavu věcí nic měnit netřeba. Naopak. Řekl si: Cožpak prezidenta volí zahraniční média? Nebo zahraniční státníci? Nebo účastníci vědeckých konferencí? Kolikpak voličů je mezi zahraničními a českými novináři? Tak proč s nimi ztrácet čas?!

Zeman si zkrátka uvědomil, že instituce „přímé volby prezidenta“ si žádá novou strategii, v níž hodnoty, které kanceláře předchozích dvou prezidentů považovaly za měřítko úspěchu a popularity a které Zemana zcela míjí (osobní pozvání na zahraniční cesty, setkání s celebritami, přednášky na významných konferencích, čestné doktoráty na univerzitách...), jsou naprosto zbytečné. Proto z nedostatku udělal přednost a v úřadu se prezentuje jako člověk z lidu, pro kterého je lid důležitý, a proto mu naslouchá a komunikuje s ním. A nastavil volební taktiku, s níž bude těžko někdo soupeřit: Za peníze daňových poplatníků a s asistencí všech českých médií dokola objíždí regiony, setkává se s příznivci, představiteli krajů, významnými podnikateli, diskutuje se studenty a spoléhá na to, že svým bodrým charakterem přesvědčí i toho důležitého voliče-mediána, který ve volbách rozhodne.

Je to velmi chytrá strategie, všechna čest. V roce 2013 navštívil deset krajů, stejně jako v roce 2014, v roce 2015 jich bylo čtrnáct, v roce 2016 pak absolvoval třináct návštěv. Vezmeme-li v potaz, že do čísel není započítána Praha, je zřejmé, že v některých krajích má již prezident za sebou čtvrté kolečko návštěv. A samozřejmě nelze očekávat, že v klíčovém roce prezidentského klání bude intenzita třídenních cest do vybraných regionů klesat. Přímá volba prezidenta změnila podmínky hry, s čímž zejména politické strany téměř nepočítaly – nikdo se již totiž nemusí na nic ptát nebo se jich o něco doprošovat. Pozice současného prezidenta v budoucí volbě je tak silná jako ještě nikdy předtím. A jako bonus není třeba ani žádných speciálních finančních prostředků na volební kampaň – bohatě stačí výdaje ze státního rozpočtu určené na chod prezidentské kanceláře.

Napsal Aleš Rod | Foto Jan Pešek

Komentáře

 

Nejčtenější

  • KOMENTÁŘ: Zemanův volební tým bije na...

  • KOMENTÁŘ: Nepříznivý výběr ve státní správě

  • AKTUALIZOVÁNO: Při explozi na koncertě v...