Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.

Souhlasím
 

KOMENTÁŘ: Veřejná doprava v Praze – Tondové Blaníkové u koryta, nebo chytré a funkční řešení?

 
pondělí, 23. ledna 2017, 09:57

Veřejná doprava je klíčová pro rozvoj českých měst. Nejpalčivější je tento systém v Praze, kde statisíce lidí každý den nasedají do aut a tráví hodiny v zácpách, protože veřejná doprava jim pohříchu nenabízí adekvátní komfort dopravní obslužnosti. Magistrát problém přiznává a slibuje nápravu. Fajn. Ale plánování konceptu moderní veřejné dopravy by mělo být v rukou skutečných odborníků, nikoliv samozvaných odborníků s pochybnou historií z projektu Opencard.

Indicie naznačují, že právě tohle se děje a že se kolem nepochybně lukrativního projektu pohybují staří známí šíbři. Jednu z klíčových úloh v nově vznikající pracovní skupině má hrát konzultant Martin Procházka – nejedná se samozřejmě o olympijského vítěze z hokejového Nagana, ale o manažera přímo spjatého s neúspěšným projektem Opencard nebo rozpačitém rozvoji karetních projektů v dalších českých městech.

Byla by velká chyba, kdyby nástup užitečných technologií vedení Prahy zneužilo pro předražené projekty. Obyvatelé a návštěvníci Prahy mají na veřejnou dopravu v aglomeraci ty nejvyšší nároky. Intenzivní propojení hlavního města a Středočeského kraje, zejména ranní a odpolední špička, totiž vytváří vysoké požadavky na funkční dopravní obslužnost – jen pokud budou příměstské autobusy a vlaky dobře fungovat ve spolupráci s městskou hromadnou dopravou, nebudou statisíce lidí každé ráno odemykat auta a vydávat se na cestu do práce po poddimenzovaných, přecpaných silnicích.

Koncept integrované regionální dopravy v Praze by měl využívat nejmodernější technologie a díky nim snižovat náklady na využívání veřejné dopravy, nejen ty finanční! Použít autobus nebo vlak musí být stejně snadné, jako vzít klíčky od auta a nastartovat – potřebuji někam jet, vidím autobus, nastoupím, zaplatím pohodlně bezkontaktně kartou nebo mobilem. Nestarám se o tarify, pásma, shánění papírových lístků od nepříjemných trafikantek nebo netrávím hodiny ve frontě na oficiální dopravní kartu vydávanou v úřední hodiny na přepážce magistrátu. Neřeším jazykovou bariéru při studiu cenových předpisů psaných miniaturním písmem. Prostě nastoupím a jedu.

Změna dopravy potřebuje změnu myšlení. Z tunelu jménem Opencard v podobě drahé a hloupé plastové kartičky neuděláte zázrak tím, že založíte honosně znějící pracovní skupinu a přebarvíte kartu nazeleno se silným politickým PíáRkem v zádech. Dočkáme se moderní veřejné dopravy v Praze?

Napsal Lukáš Dvořák | Foto DPP – Petr Hejna

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Spadlá lávka v Praze: Co jiného by tak ještě...

  • Pojišťovna odmítla mladému tatínkovi...

  • Okamura chválil v projevu Zemana, ten...

  • Senát nepodpořil žádné zmírnění...

 
 

Kam dál?

KOMENTÁŘ: Převáží model černé pleti nad akční nabídkou Lidlu? Ale kdeže!

středa, 4. ledna 2017, 20:35

„Co mám říct svému malému klukovi, který se rozbrečel... bál se bubáka. Když mu vysvětlujeme ‚neboj se, na obrázku je...

Do roku 2017 hodně zdraví, spokojenosti a šťastnou ruku u voleb!

pondělí, 2. ledna 2017, 19:49

Rok 2016 to má za sebou. Co jste měli letos v plánu a nestihli doteď, již zřejmě „spadlo“ do úkolníčku v diáři s rokem...

KOMENTÁŘ: Poloprázdný prezident připil poloplnou sklenicí

pondělí, 26. prosince 2016, 19:35

Miloš Zeman se ve svém vánočním projevu zabýval věcmi, které se povedly, ale i problémy, které ho velice trápí. Jedno...