Evropský parlament: Zaveďme propagandu o EU na školách

 
pondělí, 18. dubna 2016, 09:14

Evropský parlament – člověk se skutečně nestačí divit. V úterý 12. dubna 2016 byl na půdě této neobyčejné instituce ve Štrasburku mimo jiné schválen text, jehož cílem je podnítit ve vzdělávacích systémech členských států myšlenku „euroobčanství“ jakožto základní nosný kamen budoucí evropské společnosti. Zalapat po dechu. Znovu si promnout oči. Nechápavě zakroutit hlavou. A znovu si přečíst předcházející větu. Všechno marné. Bohužel, čtete správně.

To ze situační zprávy „Learning EU at school“ vzešel tento bohulibý záměr. Evropský parlament schválil, že:

  • je třeba porozumět a prosazovat oddanost základním hodnotám Evropské unie,
  • Unie ovlivňuje každodenní život svých občanů, a proto by měla být viditelnější a lépe začleněná do výukových materiálů a mimoškolní zájmové činnosti,
  • díky unijnímu rozměru v oblasti vzdělávání by žáci neměli získávat jenom znalosti a rozvíjet svůj smysl pro sounáležitost a dovednosti evropského občanství, ale měli by se také zapojit do kritické diskuse o EU, mimo jiné učením se o základních hodnotách EU vycházejících z dodržování zásad právního státu a lidských práv,
  • je třeba zdůraznit význam a potenciál evropského přístupu k výuce historie,
  • je nutné, aby Dům evropských dějin vypracoval speciálně pro studenty a jejich učitele na všech stupních vzdělávání zvláštní programy, nástroje a činnosti, ve snaze o vytvoření přesvědčivého vyprávění o evropské integraci a jejích základních hodnotách,
  • ve státech, které jsou nebo budou součástí EU, musí být neprodleně modernizována a posílena výchova k občanství a občanská výchova týkající se EU tak, aby si žáci osvojili příslušné znalosti, hodnoty, dovednosti a schopnosti odpovídající jejich věku,
  • a tak dále, a tak dále.

O správnou výuku by se měli starat speciálně kvalifikovaní učitelé, kteří by pro tento účel měli obdržet formální uznání kvalifikace správně učit o Evropské unii – bude se jim říkat „Euroučitelé“.  Ti do výuky zahrnou unijní rozměr a posílí evropský přístup k výuce jednotlivých předmětů, žáci pod jejich vedením budou rozvíjet dovednosti evropského občanství a Evropská unie bude více rezonovat ve výukových materiálech i v mimoškolní zájmové činnosti… Stručně a jasně, další generaci zřejmě čeká život v orwellovském ráji.

Ptáte se, proč se tohle všechno děje? Protože „pro opětovné získání své legitimity musí Evropská unie zabránit rozpadu svých demokratických struktur a znovu navázat kontakt se svými občany“. Hlavní úlohou vzdělávání je totiž dle Evropského parlamentu „formovat plně uvědomělé občany“, jelikož:

  • v průzkumu veřejného mínění Eurobarometr z roku 2014 celkem 44 % občanů Evropské unie uvedlo, že mají nedostatečné povědomí o tom, jak EU funguje, a 52 % Evropanů je přesvědčeno, že jejich hlas nemá v EU žádnou váhu,
  • k posledním volbám do Evropského parlamentu se dostavilo pouze 42,61 % občanů EU a pouze 27,8 % osob ve věku 18–24 let, což představuje nejnižší volební účast od roku 1979,
  • chabé znalosti o EU a nedostatečné chápání jejího konkrétního přínosu mohou přiživovat dojem demokratického deficitu a vést k šíření euroskepticismu v členských státech a kandidátských zemích,
  • vzhledem k tomu, že jedním z důvodů, proč se zabývat demokratickým deficitem, je potřeba vyřešit zvětšující se propast mezi hlasem evropských občanů a orgány EU,
  • větší informovanost o přínosech evropských politik, jako je volný pohyb osob a služeb v Unii a programy mobility v rámci EU, může pomoci vytvořit pocit sounáležitosti s EU a pospolitosti a schopnost přijímání multikulturní a mnohonárodnostní společnosti,
  • jestliže se v některých členských státech témata týkající se EU obecně prolínají různými stupni vzdělávání a různými předměty v rámci povinné školní docházky, primárně tvoří malou část učebních osnov, které daný učitel musí zajistit,
  • a tak dále, a tak dále.

Nemáte dost? Celý text naleznete zde. Dokument, v němž se to hemží pro mě neakceptovatelnými termíny jako výchova k občanství či vybavenost hodnotami, stoprocentně dokládá, že směřování mašinerie Evropské unie je naprosto absurdní. Ovlivňování výchovy dětí prostřednictvím úpravy povinného vzdělávacího systému, do nějž budou z politického rozhodnutí centrálně integrovány prvky lásky k Evropské unii, již ale není legrace. Je to nástroj, za který by se nestyděli nejproklínanější diktáto

Napsal Aleš Rod

Komentáře

 

Nejčtenější

  • PRŮZKUM: Bezhotovostní platby patří k...

  • AKTUÁLNĚ: Uber se může vrátit do Brna