Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.

Souhlasím
 

Na Temelín dorazil americký motor v českém kabátě

 
čtvrtek, 22. května 2014, 23:38

Přibližně šedesáti osobákům odpovídá výkon záložního dieselgenerátoru, který byl přivezen do Jaderné elektrárny Temelín. Z amerického závodu největšího světového výrobce těžební techniky, naftových a plynových motorů firmy Caterpillar, urazil osm tisíc kilometrů.

Před příjezdem na Temelín se zastavil v Kutné Hoře, kde byl usazen do seizmicky odolného kontejneru vyrobeného přímo na míru. Teď bude desítky let sloužit jako záloha, pokud by jihočeská jaderná elektrárna přišla o deset způsobů elektrického napájení. ČEZ tak na Temelíně pokračuje v realizaci opatření přijatých na základě zátěžových testů Evropské unie.

Jedenáctý systém dodávky elektřiny potřebné pro chlazení reaktoru v případě havárie se skládá ze tří seizmicky odolných kontejnerů. „V prvním je vlastní motor, ve druhém naftové nádrže o objemu přibližně osm tisíc litrů a třetí chrání systémy nutné pro chlazení motoru,“ představil záložní systém projektový manažer Pavel Krejčí.

Téměř dvě stovky tun vážící sestava byla usazena na seizmicky odolnou základovou desku. Už samotná přeprava tří kontejnerů vyžadovala pozornost a speciální přípravu. Například jen kontejner s motorem vážil 130 tun a převážela ho souprava dlouhá skoro 25 metrů.

„Transportní souprava je opravdu dlouhá a především v některých zatáčkách jsme museli provizorně pomocí štěrku rozšiřovat komunikace uvnitř areálu elektrárny. Zpevňovali jsme také místo pro jeřáby, pomocí kterých přeložíme kontejnery z transportního vozidla na základovou desku,“ popsal přípravu na převoz nadrozměrného nákladu Krejčí.

K napojení nového dieselgenerátoru na stávající systémy elektrárny dojde během právě probíhající odstávky druhého bloku, která z důvodu výměny paliva probíhá od konce dubna. Stejná úprava čeká letos i první blok. Projekt vyšel společnost ČEZ celkově na 430 milionů korun. Na podzim by měly být obě dieselgenerátorové stanice plně funkční.

„S ohledem na počet a nezávislost systémů zajišťujících elektřinu v případě mimořádné události je vysoce pravděpodobné, že nové motory budou burácet pouze během pravidelných zkoušek,“ poznamenal ředitel Jaderné elektrárny Temelín Miloš Štěpanovský.

Každý z dieselgenerátorů je určen pro daný blok. V úvahu přichází i varianta připojení k bloku sousednímu. I přes vysokou odolnost ochranných obalů budou umístěny stranou od vysokých budov, které by je v případě zemětřesení mohly poškodit.

Opatření ze zátěžových testů jsou průběžně uváděna v praxi

Opatření přijatá na základě provedených zátěžových testů jsou obsažena v Programu zvyšování bezpečnosti elektrárny. Od roku 2011 elektrárna dokončila tři desítky opatření. „Abychom zvládli všechny, byť jen teoreticky přípustné události, musíme mít pod kontrolou štěpnou reakci a zajistit chlazení reaktoru. Z pěti systémů chlazení jsou hned tři závislé na dodávkách elektřiny. Proto doplňujeme alternativní prostředky a i další nezávislý způsob zajištění elektřiny pro bezpečnostní systémy je důležitý,“ vyzdvihuje význam záložních dieselgenerátorů Bohdan Zronek, ředitel bezpečnosti elektráren ČEZ.

V návaznosti na zátěžové testy byl vloni například zprovozněn alternativní způsob doplňování vody do reaktoru a pořízeny satelitní telefony jako další nezávislý prostředek pro komunikaci například při přírodních katastrofách. Letos ČEZ dokončil za šestnáct milionů korun nákup speciálních techniky pro temelínské hasiče. Pokračují práce na zvýšení kapacity zařízení na likvidaci vodíku v kontejnmentu, nebo na seizmickém zodolnění požární stanice.

Temelín má osm záložních dieselgenerátorů

Aktuálně je Temelín vybaven osmi dieselgenerátorovými stanicemi. Z nich dvě pomocné jsou společné pro oba bloky. Třemi vlastními dieselgenerátory je vybaven zvlášť každý blok. Ty jsou umístěny v nezávislých, seizmicky odolných, stavebních objektech. Každý je schopen zajistit elektřinu potřebnou pro bezpečné dochlazení reaktoru. Jejich náběh je automatický a elektřinu začínají vyrábět do deseti sekund.

Výkon jednoho je 6300 kW, přičemž hodinově spotřebuje téměř 1600 litrů nafty. Bez doplňování paliva může být v provozu téměř tři dny. Pak je možné naftu do dieselgenerátorů doplňovat ze dvou 1000 m3 zásobníků vzdálených necelý kilometr. Vlastní zásoba nafty vystačí elektrárně na měsíční provoz jednoho dieselgenerátoru.

Foto: David Louženský

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Mastercard otevřel Prahu zážitkům k...