Textilní průmysl v ČR skomírá – může za to nedostatečně pestrá produkce a i levnější zahraniční konkurence

 
pondělí, 23. března 2015, 13:27

Kdysi pýcha tuzemské ekonomické aktivity, textilní průmysl, momentálně skomírá. Alespoň z makroekonomického pohledu. Vývoz relativně klesá, zato oblečení se do Čech dováží čím dál více. Velké textilky, které by šatily statisíce lidí jako lidí na začátku 20. století, již u nás nenajdete. Proč? Pojďme si s použitím dat Českého statistického úřadu udělat malou analýzu tohoto odvětví.

Současný stav v tuzemském textilním průmyslu je vlivem několika faktorů. Samozřejmě se i zde projevilo dědictví zhůvěřilosti komunistického plánování, díky němuž naddimenzované české textilky nedokázaly dost dobře zachytit krok se zahraniční konkurencí a v 90. letech minulého století se to projevilo naplno. Druhým faktorem byly chybějící investice do výroby pestré nabídky, podložené kvalitním marketingem (který je v tomto oboru klíč k úspěchu). A zatřetí se samozřejmě nepodařilo držet trh s nákladově a cenově levnější výrobou v Asii, především v Číně. Dopady demonstrují níže uvedené obrázky Českého statistického úřadu.

Z grafu číslo jedna je patrné, že se podíl vývozu textilu na českém zahraničních obchodě značně snižuje – pokles modré křivky od roku 2000 je významný. Obchod s textilem generuje pravidelně deficity obchodní bilance (hodnota vývozu v Kč minus hodnota dovozu v Kč je záporné číslo). V posledních sedmi letech vždy přesáhl deset miliard Kč, v roce 2014 vystoupal až na 15,5 miliardy Kč. To znamená, že Češi za oděvy zahraničním firmám zaplatili o  15,5 miliardy Kč více, než kolik zaplatili zahraniční zákazníci českým textilkám.  

Graf č. 1: Podíl zahraničního obchodu s oděvními výrobky a doplňky na celkovém zahraničním obchodu se zbožím (v %) Graf č. 2: Zahraniční obchod s oděvními výrobky a doplňky (v mld. korun)

Zdroj: ČSÚ

Produkce českého oděvního průmyslu propadla od roku 2000 do roku 201č o celých 68 %, tj. o více než dvě třetiny! Z meziročních propadů (graf 3, modré sloupečky) vybočil jen rok 2005. Negativní trend se podepsal i na zaměstnanosti v odvětví, která v průběhu let strmě klesá. Z více než 50 tisíc zaměstnanců na začátku tisíciletí se počet zaměstnanců propadl zhruba k 16 tisícům zaměstnaných osob (r. 2014).

Graf č. 3: Produkce oděvního průmyslu (CZ-NACE 14; reálně) Graf č. 4: Průměrný evidenční počet zaměstnanců v oděvním průmyslu (CZ-NACE 14; ve fyzických osobách)

Zdroj: ČSÚ

Podívejme se ještě na skladbu dovozu a vývozu. Z grafu číslo 5 je patrné, jak strmě se zvedala produkce dovezená z Číny (šedá barva) a Bangladéše (červená). Vzrostl také dovoz z Turecka (fialová), zatímco například dovozy z Itálie (zelená) stagnují. Zpět k Číně – dovozy z této země zažily prozatímní vrchol v roce 2011, kdy tvořily cca 40 % všech dovozů textilu do České republiky. V následujících letech se – třeba díky zmíněné Bangladéši – podíl dovozů opět zmenšil až na necelých 30 % v r. 2014.

Graf č. 5: Teritoriální struktura dovozu oděvních výrobků a doplňků do ČR (v mld. korun) Graf č. 6: Podíl dovozu oděvních výrobků a doplňků z Číny na dovozech tohoto zboží celkem (v %)

Zdroj: ČSÚ

Poslední obrázek ukazuje teritoriální skladbu vývozů z České republiky. Ta je tvořena tradičním sortimentem (obuv, sportovní móda, spodní prádlo, společenská móda), ale také menším, avšak progresivně se vyvíjejícím byznysem se specifickými produkty (outdoor oblečení, softshellové bundy, funkční prádlo...).  Největší podíl českého vývozu míří dlouhodobě do Německa (2014: 8,8 miliardy Kč), kde však došlo k výraznému poklesu, a na Slovensko (4,3 miliardy Kč). Zajímavé je, jak se oproti roku 2000 relativně zvýšila produkce dovezená právě na Slovensko, a také do Polska a Itálie. V grafu č. 7 je vyobrazeno 20 nejvýznamnějších odběratelů české produkce s textilem.

Graf č. 7: Vývoz oděvních výrobků a doplňků z ČR podle cílových destinací (dvacet nejvýznamnějších zemí v roce 2014; v mld. korun)

Zdroj: ČSÚ

Napsal Aleš Rod

Štítky Textil,

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • GLOSA: Příští stanice? Volební sliby

  • Babiš odmítá, že by vědomě řídil dotační...

  • Ištvan bude moct promluvit před poslanci,...

  • KOMENTÁŘ: Fotovoltaika očekává boom,...

 
 

Kam dál?

B:CRYO přineslo na trhu úspěch. Restaurace ale musí vykazovat prodej

pondělí, 23. března 2015, 10:20

V listopadu 2014 vydal českobudějovický Budvar novinku na trhu – unikátní B:CRYO. Pivo s obsahem alkoholu kolem 21%...

Vyždímejte z operátora maximum!

pátek, 20. března 2015, 17:31

V dnešní době neomezených tarifů a internetu v mobilu je dobré vědět, jakými všemi způsoby lze šetřit svou peněženku....

Ležák z Budějovického Budvaru se pije i v nejlepších barech na světě

úterý, 17. března 2015, 14:11

Světlý ležák Budweiser Budvar se letos poprvé v historii umístil na druhém místě mezi nejprodávanějšími značkami piva v...