Jak vybírat e-shop?

 
pátek, 28. listopadu 2014, 11:36

Řada lidí dává v předvánočním čase přednost pohodlí online nakupování před náročnou túrou po nákupních střediscích. Špatný výběr internetového obchodu nás ale může o pohodu připravit pozdějšími reklamacemi či náročným vymáháním práva. Jak vybrat správný e-shop a nespálit se?

„Univerzální a jednoduchá rada neexistuje, ale jsou věci, které se vyplatí ohlídat. Mezi základní doporučení patří nehledět pouze na základní cenu inzerovaného zboží, vyhnout se platbám předem a ověřit si informace o e-shopu, nejlépe z více zdrojů. A věnovat pozornost obchodním podmínkám,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

1. Nízká cena může mít háček

Rozdíly v jednotlivých elektronických obchodech dosahují u stejného zboží stovek i tisíců korun. První přehled o cenách můžeme rychle získat pomocí cenových srovnávačů, které na jednom místě shromažďují nabídky řady obchodů. Cena však ještě nic nevypovídá o prodejci a je dobré ověřit si i další skutečnosti.

Místo obvyklého poštovného (například u drobné elektroniky kolem sta korun) po nás obchodník může chtít dvojnásobek a k tomu poplatek 50 korun za platbu předem nebo 70 korun za dobírku. Když se zarazíme a vrátíme k prvnímu srovnání cen, možná zjistíme, že obchod, v němž bylo zboží o 150 korun dražší, nabízí doručení zdarma.

Druhým častým problémem je termín dodání zboží. Obchodník potvrdí objednávku, ale vzápětí zákazníka informuje, že zboží skladem v jeho řeči znamená, že jej má očekávat nejdříve za 14 dní. Pospícháme-li s nákupem, je dobré si raději před objednáním potvrdit, kde je zboží naskladněné a jak dlouho trvá jeho doručení.

2. Jak poznat férové obchodní podmínky?

I pokud není člověk právník, může si v obchodních podmínkách všimnout základních věcí. Občanský zákoník ukládá, aby smlouvy a obchodní podmínky byly čitelné a srozumitelné tak, aby je pochopil normální člověk. Neměly by obsahovat žádná malá písmenka či skryté odkazy a zároveň by neměly být extrémně dlouhé. Pokud zaškrtáváme souhlas s čímkoliv, měli bychom se přes jednoduchý odkaz dostat k tomu, s čím souhlasíme.

Určitou pomůckou pro spotřebitele jsou certifikáty deklarující, že dané obchodní podmínky jsou ke spotřebiteli férové. Vydávají je spotřebitelské organizace nebo asociace podnikatelů. Certifikáty ze stránek obchodníků je vhodné si ověřit na stránkách toho, kdo je vydal. dTest obchodníkům udílí značku dTest obchodní podmínky.

3. Jak se dostat k informacím?

Důvěru v anonymním prostředí internetu dodávají e-shopům uživatelské recenze. Je však třeba k nim přistupovat kriticky. Nikdo nám nezaručí, že několik pozitivních recenzí si obchodník na svůj web sám nenapsal, nebo si nenajal reklamní agenturu, která se mu o pozitivní ohlasy stará. Podle průzkumu dTestu se s falešnými recenzemi setkala většina uživatelů internetu. Je tudíž dobré si informace ověřovat z více zdrojů.

Nakupujeme-li v konkrétním obchodě poprvé, je vhodné prověřit si ho důkladněji. Základní informace o jakémkoliv obchodě můžeme najít na stránce www.dtest.cz/eshopy.

Zdroj: dTest

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Skandál v Londýně: Pokuta 150 liber pro...

  • Tragická zpráva pro všechny fanoušky Linkin...

  • Britská královská rodina zveřejnila nový...

  • VOLBY 2017: Strany slibují zjednodušení...

 
 

Kam dál?

Nejlepší aplikací jsou chytré úřední desky i mapa veřejných WC

pátek, 28. listopadu 2014, 09:01

V soutěži o nejlepší aplikaci využívající takzvaná otevřená data uspěla služba zpřístupňující informace z úředních...

Budějovický Budvar vyhrál spor o značku Budweiser Budvar v Norsku

čtvrtek, 27. listopadu 2014, 20:18

Pivovar Budějovický Budvar po 21 letech vítězně ukončil spor o registraci ochranné známky Budweiser Budvar v Norsku....

Žárovky téměř zadarmo? Odstoupíte – zaplatíte.

středa, 26. listopadu 2014, 11:35

S útlumem podomního prodeje musí obchodníci vymýšlet nové triky, jak přesvědčit potenciální zákazníky, aby s nimi...